Wandelbeweegprogamma 2019-08-04T12:45:39+00:00

Wandeltraining ter preventie & herstel van gezondheidsklachten

Het Wandelbeweegprogramma van JIJ beweegt is wandeltraining van i.i.g. 10 weken in een kleine groep (daarna mogelijkheden om door te gaan), met als doel coördinatie verbeteren, conditie vergroten, lichter/gemakkelijker bewegen met minder spierspanning.  Wel doelgericht, niet prestatiegericht. We wandelen en onderweg doen we oefeningen vanuit integraal bewegen. Geen geïsoleerde spierversterkende oefeningen, maar het hele lichaam doet mee.

Een krachtige mix van coachen op vitaliteit & leefstijl en fysiotherapeutische begeleiding buiten in de natuur.

Het is m.n. bedoeld voor diegenen die lager belastbaar zijn (kan fysiek, kan mentaal zijn) en professionele begeleiding nodig hebben om op een veilige manier te trainen. Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een mens minder aankan en dat de balans tussen belasting-belastbaarheid tijdelijk zoek is.

Denk bijvoorbeeld aan:

*Overspanning & burn-out

*(Chronische) gezondheidsziekten, diabetes, hart- en vaatziekten

*Obesitas

*Chronische lichamelijke klachten, zoals pijn

*Stemmingsklachten, milde angst & depressie

Kom! We gaan naar buiten, de natuur in, bewegen, trainen en genieten. Wist je dat regelmatig wandelen en bewegen in de natuur een positief effect heeft op zowel je lichaam als je geest?

Het Wandelbeweegprogramma is een trainingsprogramma dat insteekt op het verhogen van fysieke & mentale weerbaarheid o.b.v. Graded Activity.

Graded Activity is een gedragsgeoriënteerde behandeling binnen de fysiotherapie die de kwaliteit van leven van mensen met (chronische) gezondheidsklachten kan verbeteren. Stapsgewijs (graded) wordt belasting (activity) opgebouwd. Fysiek/mentaal conditie (belastbaarheid) neemt toe. Het startniveau van bewegen is toegankelijk en veilig. Gedurende de 10 weken zal de balans tussen draagkracht en draaglast herstellen.

Ik geloof in een lichaamsgerichte benadering. Het uitgangspunt is bewegen, ervaren van bewegen, niet ‘praten over’ het probleem en in een verhaal verstrikt raken. Ik besteed aandacht aan het herkennen en erkennen van saboterende (beweeg)patronen binnen herkenbare thema’s, de natuur helpt daarbij.

Bewegen kan heel wat los maken. Zo ervaar je de invloed van gedachten en overtuigingen in houding en beweging. Lichaamshouding = levenshouding.

Weerstand voelen is welkom, zonder weerstand geen verandering.

Het motto is uit je hoofd en in je lijf. Actief werken aan eigen doelen zonder prestatiedruk te ervaren. Uiteraard is het niet alleen maar comfortabel en prettig. Er is nu eenmaal een (inspannings)prikkel nodig ter verbetering van je conditie. Belangrijk is dat je openstaat voor het opdoen van nieuwe beweegervaring en daarmee zelf verantwoordelijkheid neemt voor actie in jouw situatie, motivatie komt dan vanzelf.

Aandacht, bewustwording, acceptatie, eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn belangrijke pijlers. Het gaat erom dat je zelf de regie weer terugkrijgt en daarmee een belangrijk deel van je leven, een leven waarin energie, inspiratie en plezier een plek hebben.

Wat nog meer? Naast wandelen en beweegoefeningen die conditie en kwaliteit van bewegen verbeteren, komen ‘zintuigen open’, mindfulness, oefeningen uit de yoga, grounding en in stilte wandelen ook aan bod.

Wat bied ik aan:

*10 wandeltrainingen o.b.v. graded activity

*Groepsgrootte 5-8 personen

*1x per week, 1.5 uur op dinsdag of donderdag (ochtend of middag)

*Nationaal Park Zuid-Kennemerland (bos, duinen, strand nabij Overveen/Santpoort-Noord) of Amsterdamse Bos

*€150,00 per persoon incl. btw

*Professionele begeleiding van coach/fysiotherapeut/psycholoog in veilige groep

*Individuele (personal) wandeltraining mogelijk

*TIP, blijven wandelen en bewegen: Gezond Natuur Wandelen als gezond en gratis alternatief (www.gezondnatuurwandelen.nl)

Locatie, parkeren & route er naartoe

Exacte locatie en details volgen na aanmelding.

Horeca en toiletten

Bij start/einde is horeca en wc aanwezig.

Data en tijd

Aanmelden is nog mogelijk, er is plek.

Dinsdag of donderdagochtend.

Van 10.00-11.30 uur.

Weer en kledingtips

Bij regen gaan we natuurlijk ook gewoon. Kledingtips en wat nog meer mee te nemen, volgen na aanmelding.

Aanmelden

Zie Contactgegevens hieronder of gebruik het Contactformulier via het keuzemenu.

Ik hoop je zeker te ontmoeten, samen gaan we voor preventie & herstel.

JIJ beweegt

Lees hieronder gerust verder over wat wandelen kan doen voor jouw gezondheid en vitaliteit.

ERVAAR ZELF DE KRACHT VAN WANDELEN

Regelmatig wandelen en bewegen in de natuur heeft een positief effect op zowel lichaam als geest.

Hersenen

Slechts 2 uur wandelen per week verlaagt de kans op een beroerte met 30%.

Geheugen

3x per week 40 minuten wandelen beschermt het hersengedeelte dat verantwoordelijk is voor planning, organisatie en geheugen. Daarnaast blijven je hersenen in goede conditie, waardoor het risico op ziektes zoals M. Alzheimer afneemt.

Stemming

Sombere gedachten vallen meteen van je af, na 10 minuten of iets langer.

30 minuten per dag wandelen kan de symptomen van depressiviteit met 36% verlagen. Regelmatig wandelen vermindert de kans op het ontwikkelen van een depressie en/of overspanning.

Diabetes

3500 stappen per dag wandelen verlaagt het risico op diabetes met 29 %.

Levensduur

75 minuten per week stevig wandelen kan je gezonde levensduur met bijna 2 jaar verlengen.

Overgewicht

1 uur per dag wandelen verlaagt het risico op obesitas met 50%. Wandelen verhoogt de stofwisseling en helpt bij afvallen.

Hart

De meeste dagen van de week 30 tot 60 minuten wandelen, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Hart- en bloedsomloop worden geactiveerd, nieuwe haarvaten worden aangemaakt, het bloedvatenstelsel wordt groter. Kans op hoge bloeddruk en een verhoogd (slecht) cholesterolgehalte in het bloed (LDL) nemen af en de aanmaak van HDL cholesterol in het bloed neemt juist toe. HDL cholesterol voorkomt het dichtslibben van aderen.

Botten

4 uur per week wandelen kan het risico op heupfracturen tot wel 43% verminderen. Wandelen versterkt de botten en versoepelt de gewrichten.

Darmen

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling, helpt de spijsvertering en activeert de darmen, de kans op darmverstoppingen wordt daardoor kleiner.

Vitamine D

Vitamine D is van belang voor een goede weerstand, sterke botten, tanden en spieren. Vitamine D wordt voor het grootste deel in ons lichaam aangemaakt in de huid onder invloed van UV-straling uit zonlicht. Ons voedsel bevat weinig vitamine D. Elke dag 20 minuten overdag naar buiten is voldoende voor mensen met een lichte huid. Mensen met een donkere huidskleur en ouderen nemen minder gemakkelijk vitamine D op. In de winter is de huid bedekt en neem je ook minder op. Extra vitamine D slikken is soms nodig.

Longen

Verbetert opname zuurstof, vergroot uithoudingsvermogen en versterkt de longen.

Slapen

Verbetert nachtrust, ontspanning, vermindert piekeren.

****

De effecten van wandelen zijn pas goed merkbaar als je het regelmatig doet. Dit betekent 3x per week met een minimum van 30 minuten per keer matig intensief wandelen.

Wandelen kan elke dag, in de buurt, kost niets en de kans op blessures is klein. Je kunt alleen gaan of samen met anderen. Wat houd je nog tegen?

JIJ beweegt

NB Ik heb geen onderzoek gedaan naar de juistheid van de genoemde percentages m.b.t. beoogd gezondheidseffect, deze kunnen dus afwijken.